Sökmotoroptimering – det nya sättet att nå kunder

Företag som vill synas har under senare år tvingats inse att de beprövade modellerna – tv-reklam, annonsering i tidningar – inte längre är lika effektiva och fungerande. Anledningen till detta är att det inte finns samma potentiella kundkrets där längre och detta kan förklaras av en enda sak; internet. Förr om åren kunde ett företag annonsera i en dagstidning och kallt räkna med att annonsen skulle attrahera kunder – oavsett vilken bransch företaget i fråga var verksam inom. Likadant med tv-reklam – att betala pengar och synas på tv var lite av en garanti för en ökad lönsamhet.

Så är det inte längre och detta på grund av att allt färre människor köper tidningar eller ser på tv i dagsläget då man använder sig av internet för att läsa eller se ett program. Det är också till internet som företagen tvingat söka sig för sin marknadsföring och här finns det framförallt ett sätt som stciker ut lite extra – att synas på Google.

Som ett exempel för att illustrera det vi menar kan vi här ta en snickare i Stockholm som vill få fler kunder. Denne snickare vet att många av hans potentiella kunder kommer att gå in på Google och skriva orden – Snickare Stockholm – och då han själv provar dessa sökord så ser han att han återfinns först på sida nummer femton. Han vet också att det endast är den första sidan som man kollar och det är också dit han vi nå. Frågan för denne snickare i Stockholm är alltså – hur kan jag hamna på Googles förstasida?

Jo, här kommer han att kontakta ett företag som sysslar med sökmotoroptimering och låta dessa försöka att få hand verksamhet att öka omsättningen. Denna bransch är större än vad man tror så urvalet för denne snickare kommer att vara väldigt brett där samtliga företag presenterar olika lösningar på hur de ska få hans sida att klättra på Google. Det han ska göra här är att hitta det företag inom sökmotoroptimering som bäst matchar hans egna budget och då han hittat en sådan så skriver han på kontraktet och håller tummarna.

Så fungerar sökmotoroptimering

Det som nu sker är bortom snickarens kontroll. Företaget som jobbar med sökmotoroptimering – SEO – kommer nämligen att lägga upp en strategi och bygga hans varumärke genom specifika sökord – i det här fallet snickare och Stockholm – och därefter genom länkar, artiklar och andra lösningar optimera hans sida.

Här ska man veta att just Snickare och Stockholm är två stycken ganska stora och eftersökta ord och att företaget kommer att ha svårt att ranka hans företag direkt. Det kan ta lång tid att komma in på Googles förstasida och det är först efter något år som denna snickare kommer in på andrasidan – något som dock även det börjar synas positivt på hans omsättning. Han får in fler och fler kunder och den summa han lagt ut på företaget inom sökmotoroptimering uppnår till kanske hälften av vinsten från de nya uppdragen.

Denne snickare i Stockholm har alltså redan på sida nummer två på Google börjat skörda frukterna av sin investering och det är exakt så man jobbar i dagsläget. Att synas på en annonssida på Aftonbladet är ingenting mot att synas – dag ut- och dag in – på Googles förstasida. Det smarta sättet inom marknadsföring i dagsläget. Syns man inte på Google – ja, då existerar man – rent krasst – heller inte.